Idea untuk menghilangkan cankers anda pada Lidah anda

Idea untuk menghilangkan cankers anda pada Lidah anda

Walaupun sakit kebusukan pada lidah bukan perkara yang paling teruk yang boleh berlaku kepada anda, ia mungkin antara isu mulut yang paling menjengkelkan. Dipercayai disebabkan oleh reaksi alahan sistem imun badan, kudis mawar liar sukar untuk difahami bagi ramai orang kerana mereka bukan disebabkan oleh virus atau bakteria (sekurang-kurangnya, tidak ada seorang pun yang yang telah ditemui lagi). Nasib baik untuk penghidap mawar liar, ini bukan kanser dan tidak menyebabkan kanser, yang jarang a hari ini. Terdapat, bagaimanapun, sejenis kanser yang bermula sebagai ulser mulut dan kemudian tidak sembuh, yang dikenali sebagai karsinoma sel skuamus. Jika anda mempunyai cankers dalam kalangan umat, pipi, atau di atas bumbung mulut anda selama lebih daripada dua minggu, anda mungkin mahu untuk mendapatkannya diperiksa oleh doktor anda.

Ramai orang sangat ingin mencari kelegaan mawar liar apabila mereka menyedari apa yang mereka ada. Walaupun rawatan yang paling pasti adalah masa, ubat yang paling mudah untuk sakit adalah Advil (ibuprofen) atau Tylenol (acetaminophen). Jika tidak, anda boleh cuba pendekatan yang lebih setempat dengan menggunakan salah satu daripada pelbagai gel topikal di pasaran seperti Anbesol, Orabase, atau Orajel. Semua ini mengandungi benzocaine 20% (keluarga sama seperti novocaine, yang doktor memberikan anda sebelum melakukan pergigian kerja) penyelesaian. Kebanyakan salap topikal dan gel melakukan kewajipan berganda untuk melegakan dengan mengurangkan kerengsaan tekak dan dengan itu mengurangkan masa penyembuhan juga.

Salah satu perkara yang terbaik yang anda boleh lakukan untuk lidah kebusukan diisi adalah semata-mata untuk mengelakkan makanan yang masin, pedas, atau berasid. Perkara seperti jus dan kentang kerepek oren, pretzel, lemon, grapefruits, nanas, walaupun epal dan strawberi mungkin semua pencetus atau memburukkan lagi teruk sakit mawar liar. Satu lagi remedi biasa adalah untuk menghapuskan sesuatu sodium lauryl sulfat (SLS biasa dipendekkan) daripada diet anda. Anda tidak makan itu, anda katakan? Tidak, tetapi anda mungkin memberus gigi anda dengannya. Ia adalah satu sebatian kimia yang terdapat dalam banyak ubat gigi, dan ia juga yang kerengsaan mulut dikenali (mereka memasukkannya ke dalam pembersih lantai, selepas semua).

Oleh kerana tidak ada apa-apa kebusukan dikenali penawar sakit, tumpuan banyak pergi kepada pencegahan. Salah satu pendekatan yang melibatkan penggunaan vitamin tambahan, kerana bukti bahawa sariawan juga boleh menjadi hasil daripada kekurangan vitamin seperti B, C, asid folik, dan besi (walaupun badan setiap individu adalah berbeza). Jika anda mendapat kudis mawar liar kerap (katakan, lebih daripada tiga atau empat kali setahun), mendapat ujian darah akan memberitahu jika kekurangan vitamin adalah penyebab dalam kes anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar